Onenoten käyttöä kuudensilla luokilla

WP_001218

Syksyllä 2013 alkoivat ajatukset ja pohdinnat opetuksesta, oppimisesta, motivoinnista ja tulevaisuuden taitojen tukemisesta puhututtaa meitä rinnakkaisluokkien opettajia. Pikkuhiljaa ajatukset muotoutuivat käytänteiksi ja viikkotyöskentely alkoi hahmottua mielissä. Keväällä 2014 aloitimme flipped classroom -tyyppisen työskentelyn. Työskentelyn voisi lyhyesti kuvailla niin, että oppilaat saavat viikon alkuun tavoitteet ja tehtävät, jotka tulee olla tehtynä perjantaihin (joskus aikaa on useita viikkoja, riippuen teemasta, projektista, ilmiöstä) mennessä. Opettaja pitää viikon aikana oppimistuokioita ja jakaa oppilaille Onenoten kautta linkkeä itse tekemiinsä tai netistä löytyviin opetusvideoihin. Näin oppilaat voivat kerrata opetettuja asioita, joko koulussa tai kotona.

Työskentelymme tavoitteena on saavuttaa seuraavia tavoitteita ja taitoja:

  1. Yhteisöllisyys = oppilaat voivat työskennellä yhdessä ja yhtä aikaa saman projektin parissa käyttäen OneNotea
  2. Opettaja voi rakentaa monipuolisia (teksti, ääni, kuva) tehtäviä joissa vaaditaan mm. ongelmaratkaisutaitoja.
  3. Oppilaalle rakentuu oppijan polku ja työt jäävät näkyviin. Oppilaan tuotokset näkyvät myös kotona.
  4. Arvioinnin kriteerit on tehty näkyväksi, joten oppilaan on helpompi asettaa itselleen tavoitteet ja arvioida niiden toteutumista.
  5. Oppilaat oppivat työskennellessään esimerkiksi tiedostojen liittämistä, jakamista, tiedon hankintaa ja käsittelyä teknologiaa hyödyntäen.

Opettajan näkökulmasta työskentelyn on osoittautunut joustavaksi ja yksilöt huomioivaksi. Työskentely eriyttää, eheyttää ja huomioi erilaiset oppijat. Oppilaiden kouluviihtyvyys on kasvanut, kun itse saa päättää milloin mitäkin asiaa opiskelee ja minkä tehtävän ääressä työskentelee. Näin oppilaat ovat oppineet oma-aloitteisuutta, itsenäisyyttä, vastuun ottamista. Opettajalle tämä on mahdollistanut työskentelyn seuraamisen Online, ryhmätöissä opettaja näkee myös jokaisen työpanoksen ja voi näin arvioida ryhmätöissä työskentelyä yksilöllisesti. Tableteilla työskentely on myös laajentanut oppimisympäristöä; ei vain sähköisesti vaan myös koulun ulkopuolelle, jopa globaalisti. Käyttäessään Onenote opettajalle kertyy myös opetusmateriaalit (videot, linkit, tehtävät) selkeästi yhteen paikkaan.

https://sway.com/RRakoUJgxX7BkD6e

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s