Hiljaiselon jälkeen ajatuksia…

Tai oikeastaan ei voi sanoa, että on ollut elo hiljaista. Päinvastoin! Kuudennen luokan jälkeen lv (14-15) vastaanotimme uuden luokka-asteen eli kolmoset. Ajatus oli, että otamme tabletit ja Onenoten lähestulkoon samalla intensiteetillä käyttöön, tosin väljemmällä aikataululla.
Hiljalleen laitteet otettiin käyttöön, mutta se varsinainen käyttöönotto vaati paljon aikaa ja kärsivällisyyttä; osa laitteista ei tietenkään toiminut (mennyt verkkoon, akku oli tyhjä, ei löytänyt käyttäjänimeä jne), osa oli aivan ymmällään, mistä painaa ja mitä tehdä ja toiset taas olivat koko ajan yhteisiä käyttöönoton ohjeita askeleen edellä. Opettaja sai venyä aika moneksi, mutta pari oppituntia tähän kaikkeen taisi kuitenkin riittää (kiitos aikaisemman käyttöönoton kokemuksen). Sitten vielä tähän päälle kuitenkin monta tuntia opettajalta ja oppilailtakin, kun koneita muokattiin: poistettiin ylimääräisiä sovelluksia, kiinniteltiin tarpeellisia ohjelmia tehtäväpalkkiin ja aloitusnäyttöön, luotiin kauppaan tunnukset jne.
Kiirettä ei pidetty ja koneet taisivat olla ”lopullisesti” käyttövalmiita ja käytössä marraskuussa 2015.
Sen jälkeen alkoi Onenoten rakenteen opettaminen ja siellä työskentely. Koska oppilaat olivat vasta yhdeksän vuotiaita, etenimme pienin askelin; liikkuminen osioiden välillä kerrattiin tarpeeksi usein ja tehtävät olivat hyvin pieniä, lyhyitä, yksinkertaisia (esim. kirjoita pieni tarina ja liitä kuva, piirrä ja kirjoita, tee linkin tehtävä, lue linkin juttu jne). Keväällä 2016 oppilaat jo tekivät isompia töitä: yhteistyötilassa suunnittelivat yhdessä käsikirjoituksia, nauhoittivat puhetta, täyttivät ”monisteita”, jakoivat tietoa jne.) Tästä linkistä löytyy kolmosten kanssa tehtyjä juttuja https://sway.com/aSab3VCLiHDVSw0B
Tutuiksi tulivat siis Onenote ja ”perinteiset” Word ja Power Point. Oppilaat innostuivat ja ihastuivat Power Pointin lisäosaan Mixiin ja sillä tehtiinkin uskontoon kuunnelma ryhmätyönä.
Työskentelyn ohessa huomasimme, että oppilaat kyllä käyttivät koneita näppärästi, mutta ”lopullinen viilaus” puuttui. Tallentaminen (esim. Wordissa) oli vaikeaa ja useamman näytönkään jälkeen kaikki eivät sitä sisäistäneet. Hoppu ja ajattelemattomuus oli monen ongelma. Mutta suurin osa kuitenkin selviytyi koneen käytöstä hyvin.
OneNotessa tuotti aluksi vaikeuksia huomata, missä osassa sivu on auki, mihin työ pitää tehdä jne. Kaikki työt kuitenkin löytyi aina jostakin. Ja tässäkin harjoitus teki mestarin. Tavoite kolmannelle luokalle olikin, että Onenote tulee jollain tavalla tutuksi, jotta nelosella käyttö on sujuvampaa. Tarkoitus on ottaa Onenotea entistä enemmän käyttöön ja tuoda tehtävät, tehtävänannot, arviointi ja tavoitteet sinne niin kuin tähänkin asti, mutta että saisimme oppilaat pikku hiljaa enemmän itseohjautuvaksi.
Sähköpostin käyttöäkin harjoittelimme. O365 tarjosi tähänkin loistavan ”yhtenevän” työkalupaketin. Ainakin sillä hetkellä monen erilaisen harjoitteen kautta lähettäminen onnistui, mutta mikähän lienee tilanne nyt; tuliko se asia kaikkien sisäistettyä.
Kesän jälkeen koneet on päivitetty Win10:ksi. Nyt alamme niitä ”personoimaan” ja aloittelemme työskentelyä tabletilla ja välillä myös ilmankin. Joskus on hyvä tarttua perinteiseen kynäänkin! Sitä ei pidä unohtaa!